Vad behövs för att konvertera till tublösa däck?
Fördelen med att köra tublöst, alltså att inte ha en slang i däcket, är att du kan köra med lägre däcktryck och därmed på bättre fäste. Det minskar risken för punktering då ett litet hål gör att luften pyser ur slangen men har du en tätningsvätska i däcket så tätar det hålet och du märker inte att du har fått en punktering.
Så här gör du:
- Det första du behöver kolla är om dina däck är ”tubeless ready” det brukar stå på däcksidan, hittar du inte den informationen så googla på det däcket du har, eller så är det en bra investering i nya däck.
- Det är 3 saker du behöver köpa för att göra om till tublöst, det är fäljtejp, en tublös ventil och en tätningsvätska.
- När det gäller fäljtejpen så gäller det att du får rätt bredd för din fälj. Måttet mäts på insidan av fäljen, så alltså inte yttermåttet vilket oftast är det mått som står när fäljen säljs, titta mer noga efter innermåttet eller mät det.
- En bra ventil behövs och här kan du välja färg om du vill piffa till cykeln
- Investera i en bra tätningsvätska! Det är värt att ha en bättre vätska som tätar lite större hål!
- För att läsa om hur man konverterar till tublöst, klicka här!
Handla produkter till Tubeless
Fördelen med att köra tublöst, alltså att inte ha en slang i däcket, är att du kan köra med lägre däcktryck och därmed på bättre fäste. Det minskar risken för punktering då ett litet hål gör att luften pyser ur slangen men har du en tätningsvätska i däcket så tätar det hålet och du märker […]